Кафедра розпочала свою діяльність з 1991 року на базі кафедри педагогіки факультету педагогіки як кафедра педагогіки та методики початкового навчання і здійснювала підготовку здобувачів вищої освіти за скороченим терміном навчання денної та заочної форми за спеціальністю «Початкове навчання. Народознавство». У вересні 2002 року її було реорганізовано на кафедру педагогіки та методики початкової освіти і вона розпочала своє існування як самостійний структурний підрозділ й по даний час є випусковою у підготовці вчителів початкової школи. Впродовж 2016-2020 рр кафедра забезпечувала підготовку фахівців за освітньо-професійними програмами «Початкова освіта (Виховна робота в освітніх закладах)» «Початкова освіта (Психологія в закладах освіти)», з 2021 за ОПП «Початкова освіта».
У різні періоди кафедрою керували:
- 2002 по 2011 рр. – доктор педагогічних наук, професор Руснак Іван Степанович;
- 2012-2015 рр. – в. о. завідувача, доктор психологічних наук, професор Іванчук Марія Георгіївна;
- 2015-2019 рр. – в.о. завідувача, кандидат педагогічних наук, доцент Прокоп Інна Степанівна.
З грудня 2019 р. по даний час кафедрою завідує доктор педагогічних наук, професор Романюк Світлана Захарівна.
На даний час кафедра здійснює підготовку фахівців за галуззю знань 01 Освіта/Педагогіка – спеціальності 013 «Початкова освіта» першого (бакалаврського) та другого (магістерського) рівнів вищої освіти. Викладачі кафедри – це професійні педагоги, серед яких відмінники освіти України, лауреати премій імені Омеляна Поповича, Юрія Федьковича, переможці обласного конкурсу «Учитель року», учителі-практики, стипендіати Кабінету Міністрів України для молодих науковців. заслужені працівники освіти, які мають практичний досвід роботи у загальноосвітній школі першого ступеня, що, у свою чергу, сприяє якісній підготовці студентів.
Високий рівень якості освітнього процесу забезпечує потужний професорсько-викладацький склад, який представляють доктори наук, професори М.Г. Іванчук, С.З. Романюк, кандидати педагогічних наук, доценти Г.П. Бигар, А.М. Богданюк, О.Є. Гордійчук, Л.В. Мафтин, І.І. Піц, А.А. Предик, К.Д. Шевчук, О.С. Шестобуз, І.Д. Чорней, кандидати педагогічних наук, асистенти О.І. Костащук, Н.В. Нікула, О.В. Маковійчук А.В. Шульга, В.В. Дідух та асистент О.І. Величко. Це команда однодумців, креативних і творчих особистостей, які здійснюють активну науково-дослідну та викладацьку роботу. Схвальним є те, що більшість викладачів кафедри є її випускниками (13 осіб з 16), що свідчить про якість підготовки здобувачів вищої освіти та високий потенціал кафедри. Впродовж тривалого часу кафедра співпрацює на умовах зовнішнього сумісництва з успішними освітянами, вчителями-практиками: О.М. Палійчук, Л.В. Крижанівська, О.С. Панчук, Н.Д. Паламар.
Кафедра – одна з провідних в університеті, пріоритетами якої є пошук нових шляхів удосконалення освітнього процесу, збагачення й урізноманітнення його дидактичного супроводу, підвищення якості підготовки майбутніх фахівців, формування їх патріотично- державницького світогляду, активної громадянської позиції, модернізації науково-дослідної роботи викладачів і студентів відповідно до положень Закону України «Про вищу освіту» та Концепції «Нова українська школа».
Колектив кафедри працює над науковою проблемою «Теоретико-методологічні та праксеологічні засади розвитку системи освіти в умовах євроінтеграційних трансформацій» (науковий керівник проф. Романюк Світлана Захарівна).
Фаховий рівень професорсько-викладацького складу, який забезпечує викладання фундаментальних, професійно орієнтованих та вибіркових дисциплін, максимально наближений до вимог сьогодення.
Крім того кафедра забезпечує викладання навчальних дисциплін і на інших факультетах університету, на спеціальності Середня освіта: «Інноваційні технології навчання у сучасній школі», «Педагогіка і психологія вищої школи», «Професійне та особистісне становлення вчителя», «Лідерство та основи партнерської взаємодії в освітньому процесі».
Науковий рівень викладачів кафедри забезпечується через публікаційну активність: видання монографій, навчально-методичних посібників, наукових та науково-методичних статей з проблем педагогічної та початкової освіти, виховання студентської молоді, розвитку українознавчої освіти в діаспорі. Викладачі кафедри виступають опонентами кандидатських і докторських дисертацій, готують відгуки про автореферати, рецензії на наукові та методичні праці, виступають авторами та експертами шкільних підручників, навчальних посібників.
В умовах реформування й технологізації освітнього процесу науково-педагогічні працівники кафедри є активними учасниками тренінгів, семінарів, круглих столів, воркшопів, наукових конференцій, вебінарів різного рівня. Викладачі кафедри беруть активну участь у реалізації положень Концепції «Нова українська школа» сертифікації учителів. Вони є тренерами для регіональних тренерів у рамках підготовки вчителів початкових класів до впровадження Державного стандарту початкової освіти та Концепції «Нова українська школа» (професори Іванчук М.Г, Романюк С.З, доценти Гордійчук О.Є., Піц І.І., Прокоп І.С., Шевчук К.Д.), співавторами навчальних посібників, рекомендованих МОН України для використання в освітньому процесі початкової школи (професор Романюк С.З., професор Іванчук М.Г.).
Схвальним є те, що викладачі кафедри залучаються до щорічної роботи журі обласного конкурсу «Учитель року», працюють зі слухачами відділення Малої академії наук України (секція початкова освіта), слухачами підготовчих курсів на факультеті педагогіки, психології та соціальної роботи.
У структурі кафедри діють дві лабораторії: навчально-наукова лабораторія «Теорія і практика розвитку Нової української школи» і навчальна лабораторія «Професійного та особистісного зростання педагога». При кафедрі функціонує аспірантура за спеціальністю 01 Освітні/педагогічні науки, відповідно здійснюється підготовка фахівців третього освітньо-наукового (доктора філософії) рівня вищої освіти.
При кафедрі функціонують студентський науковий гурток «Пошук» (керівник доцент Предик А.А.) та об’єднання творчої молоді клуб «Педагог» (керівник доцент Маковійчук О.В.), які виступають ініціаторами та організаторами науково-дослідної і культурно-просвітницької роботи серед майбутніх учителів початкової школи.
Творчо й активно викладачі кафедри займаються виховною роботою зі студентами. Вони організовують з ними пізнавально-практичні заходи, екскурсії рідним містом, готують до університетських заходів «Конкурс творчості з нагоди дня народження Т. Шевченка», «Міс університету» та ін.
Кафедра є навчально-методичним, креативним осередком, який забезпечує високу фахову майстерність здобувачів вищої освіти, плекає духовні традиції та формує культуру майбутнього фахівця.
На кафедрі склалися творчі стосунки з науковими установами й освітніми закладами (партнерами) України та ближнього зарубіжжя, що забезпечує обмін педагогічним досвідом, сприяє пошуку та впровадженню інноваційних технологій і засобів навчання, активізації навчально-методичної та науково-дослідної роботи. У рамках партнерської взаємодії/співпраці кафедрою укладено угоди про академічну мобільність з:
1. Вінницьким державним педагогічним університетом імені Михайла Коцюбинського.
2. Волинським національним університетом імені Лесі Українки.
3. Прикарпатським національним університетом імені Василя Стефаника
4. ВШТІП Академією прикладних наук (м. Познань, Польща).
5. Школою імені Лесі Українки (м. Бартошиці, Польща).
Плідні стосунки та науково-методичні зв’язки підтримуються з Центрами професійного розвитку (м. Чернівці та м. Глибока), з базами практик та широкою аудиторією учителів початкових класів як міста, так і області.
Кафедра співпрацює з громадськими і волонтерськими організаціями: Всеукраїнське товариство «Рідна школа», обласне об’єднання Всеукраїнського товариства «Просвіта» ім. Т.Шевченка, Світова виховно-освітня рада СКУ.
Кафедра педагогіки та методики початкової освіти – це місце, де закладаються основи майбутнього, і ми щиро вдячні всім, хто присвячує свої зусилля цій благородній справі.